Zonder ‘stille krachten’, geen winterwedstrijden. Wie zijn toch die mensen die wind en kou trotseren om de J/80 vloot een mooie zeildag te bezorgen…?!
Deel 1: De Dobbertjes.
Wie ze voor het eerst ziet, denkt dat ie dubbel ziet: de gebroeders Molsberger zijn overduidelijk een tweeling. “Als je ons een beetje kent, zie je echt wel verschillen hoor,” zegt Michel lachend. Michel is vanaf de eerste minuut betrokken geweest bij de Frostbite Cup (FBC). Hoog tijd dus om hem beter te leren kennen!
Michel, kun je iets over jezelf vertellen?
Wij zijn opgegroeid in Durgerdam en hebben altijd gezeild. Ook hebben we veel wedstrijden gevaren. Dat is het mooiste wat er is! Mijn eigen bedrijf – Molsberger Nautical – is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Hiermee verzorgen we alles voor schepen, zowel op als onder water. Wij verzorgen onder andere yacht delivery, event support, scheepsonderhoud en duikwerkzaamheden. Mijn broer Bas helpt mij waar nodig.
Hoe ben je betrokken geraakt bij de FBC?
Dat is al lang geleden! Met drie verschillende verenigingen organiseerden we de Hooikisten race en daarna kwamen we ook bij elkaar voor het regelen van de Pampus regatta. Toen Bernard Holsboer met het idee speelde om de Frostbite Cup te organiseren voor de J/80 klasse kwam de vraag of ik ook daar rib support wilde leveren. In eerste instantie startten we met boten van RZV Naarden, maar uiteindelijk heb ik besloten om eigen ribs aan te schaffen en nu is dat een onderdeel van mijn bedrijf.
Vergt de FBC veel voorbereiding?
Dat valt wel mee. De FBC is inmiddels een geoliede machine. We hebben twee ribs en die gaan er altijd in en uit. Het meeste geregel is zorgen voor genoeg bemanning. Iedere rib moet voldoende mensen en minstens één rib driver hebben. Soms valt de FBC samen met de IJspegel races op Scheveningen. We beginnen dus al zo’n drie weken voor de wedstrijddag met organiseren. Maar; als we beloven om het te regelen, dan hebben ze er ook geen omkijken naar. Wij staan er!
Denk je als je in de rib zit te koukleumen niet van; ik zou liever zelf zeilen?
Tuurlijk hebben we dat weleens, maar we doen dit al jaren. Als je dan bedenkt hoe het is ontstaan en dat we in het begin blij mochten zijn met zeven à acht bootjes aan de start, dan is ontzettend gaaf om te zien dat er nu tegen de dertig bootjes bij zijn. Daar hebben wij aan bijgedragen en dat maakt ook trots.
Wat is het spannendste wat je als rib driver hebt meegemaakt?
Spannend is het niet vaak. We doen dit werk al jaren en weten hoe te handelen. Maar ik kijk wel erg uit naar The Ocean Race die Nederland gaat aandoen later dit jaar. We mogen dan de boeien leggen voor de inshore races, cameraploegen rondvaren en het onderwaterschip van verschillende teams schoonmaken. Hierbij ga ik ook weer samenwerken met fotograaf Twirre Bogaard. Hij is mijn maatje en die heb ik er graag bij. Hij maakt prachtige foto’s en heeft een goede rib driver nodig, die op strategische punten gaat liggen. Dat regel ik voor hem. Op zijn beurt helpt hij mij met het boeien leggen.
In de volksmond worden jullie ‘De Dobbertjes’ genoemd. Waar komt dat vandaan?
Dat heeft inderdaad niks met mijn bedrijf te maken, maar met een voorval uit onze jeugd. Bas en ik lagen vaak in de haven in het water. Heerlijk met onze neus in de zon! Een passant dacht een keer dat we verdronken, maar we hadden een zwemvest aan. We lagen gewoon heerlijk te dobberen. Sindsdien worden we De Dobbertjes genoemd.