Grabbelen, housekeeping… Quantum Sails neemt boat handling onder de loep

De training door Quantum Sails op 18 februari 2024 bleek er eentje te zijn voor de diehard zeilers van de J/80 vloot… Regen, heel veel regen, plus een windje 4 – 5, waren niet de fijnste condities. Toch gingen vijf boten het water op om te trainen met Jelmer Bouw en Jochem-Bart Haakman van Quantum Sails. De focus lag hierbij op boat handling.

Debriefing in het clubhuis van RZV Naarden

Tijdens de warming up stapten de mannen van Quantum Sails bij iedere boot aan boord om opvallende zaken te bespreken. Daarna zorgden de rabbits starts (waarbij de ‘haas’ over stuurboord start en de rest van de vloot volgt over bakboord) ervoor dat de boten dichtbij elkaar voeren. Dit vergde de nodige focus om de eigen boot goed te blijven varen en de juiste keuzes maken in boot-tot-boot situaties. Tot slot trainden we een aantal ‘normale’ startprocedures.

De uitgebreide debriefing in het clubhuis van RZV Naarden bracht het nodige inzicht en toonde dat veel teams een andere aanpak en rolverdeling hebben. Alle manoeuvres – gijpen, overstag, hijsen en neerhalen van de gennaker – werden stap voor stap doorgenomen. Volgens de heren van Quantum Sails kan er zeker op het vlak van communicatie nog winst worden behaald. “Is er duidelijk wat er gedaan moet worden? De meeste communicatie komt van de stuurman, maar dit moet veel gelijkwaardiger zijn. Ook is het van belang dat de wind goed wordt doorgegeven door de mensen voorin de boot en is het belangrijk om bijvoorbeeld ‘top’ te roepen als de gennaker het hoogste punt heeft bereikt, anders wordt de schoot te vroeg aangetrokken,” aldus Jochem-Bart.

Daarnaast hadden de trainers nog meer observaties opgedaan, wat resulteerde in de volgende tips:

Upwind – bij veel boten stond het grootzeil erg open bovenin. Probeer met meer voorlijk- en schootspanning te varen. Zet bijvoorbeeld de grootzeil kar 5-10 cm lager, maar zorg wel dat je speelruimte overhoudt. De fok stond over het algemeen iets te dicht waardoor het grootzeil sneller ging killen in het voorlijk

Gybe – Er is een neiging om iets te snel in te sturen waardoor de crew niet kan volgen en de gennaker bij de voorstag harder doorgetrokken moet worden dan nodig is. Probeer zoveel mogelijk te sturen op de gennaker en crew

Drop – Liever een paar bootlengtes te vroeg droppen dan één te laat. Dit geeft ruimte om de boot te positioneren en de crew te laten opruimen. Draai met snelheid de upwind in

Teamwork – Zorg dat de crew blijft meevaren (weet waar jullie op de baan zitten, wat tegenstanders doen en waar de wind zit) en iedereen altijd gereed is voor een manoeuvre (boot opgeruimd, loefschoot doorhalen etc.)

Ondanks het kletsnatte weer was de sfeer meer dan goed. Naast alle tips, inspiratie en het uitwisselen van kennis en ervaringen, werd er veel gelachen. Ook het jargon werd aangevuld. Zo worden gennakers bij elkaar gegrabbeld door de grabbelman. En het opruimen van de boot tijdens het varen heet vanaf nu ‘housekeeping’.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.